نکته برای استفاده از کامپیوترهای عمومی

نکته برای استفاده از کامپیوترهای عمومی


کامپیوترهای عمومی در کتابخانه ها، کافی نت ها، فرودگاه ها و کپی نت ها راحت تر و ارزان تر از خرید کامپیوترهای همراه شخصی هستند. اما آیا آنها به اندازه کافی امن هستند؟ این موضوع به نحوه چگونگی استفاده شما از آنها بستگی دارد. در زیر پنج نکته درباره بکار بردن کامپیوترهای عمومی بدون به خطر انداختن اطلاعات شخصی و مالی شما آورده می شود.

1- اطلاعات مربوط به Login خود را Save نکنید: همیشه به جای آنکه برای خروج از یک سایت پنجره جستجوگر را ببندید یا آدرس سایت دیگری را در نوار آدرس وارد کنید، پس از اتمام کارتان با فشردن دکمه Logout، بطور کامل از سایت خارج شوید. این کار موجب می شود تا افراد بعدی که از آن کامپیوتر استفاده می کنند، نتوانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. بسیاری از برنامه ها (خصوصا پیغامبرهای آنی مانند Messenger Yahoo و Messenger MSN) دارای قابلیت Login Automatic هستند که Username و Passworb شما را ذخیره می نمایند. همیشه بخاطر داشته باشید که این گزینه را غیرفعال نمایید تا افراد دیگر بصورت تصادفی (یا عمدی) نتوانند بجای شما Login شوند.

2- کامپیوتر را درحالیکه اطلاعات مهمی روی صفحه آن وجود دارد، ترک نکنید: اگر شما مجبورید که کامپیوتر عمومی را برای مدتی (هرچند کوتاه) ترک کنید، از همه برنامه ها Logout شوید و همه پنجره هایی که ممکن هستند اطلاعات مهمی داشته باشند را ببندید.

3- ردپای خود را پاک کنید: وقتی که کارتان با یک کامپیوتر عمومی تمام شد، بایستی همه فایل های موقتی (Files Temporary) و تاریخچه اینترنتی (History Internet) را پاک نمایید. برای پاک کردن Files Temporary و History Internet مراحل زیر را طی نمایید:
الف- در Explorer Internet روی منوی Tools و سپس Option Internet کلیک نمایید.
ب- در پنجره Option Internet قسمت General را انتخاب کنید و زیر بخشFiles Internet Temporary دکمه Files Delete و سپس Cookies Delete را فشار دهید.
ج- زیر بخش History روی دکمه History Clear کلیک نمایید.

4- مراقب نگاه های دزدکی باشید: از آنجایی که هر روزه خبرهای زیادی درباره نحوه دسترسی دیجیتالی هکرها به اطلاعات شخصی می شنویم، گاهی روش های قدیمی را از یاد می بریم. هنگامی که شما از یک کامپیوتر عمومی استفاده می نمایید، بایستی همواره مراقب کسانی باشید که دزدکی به صفحه نمایشگر و دستانتان می نگرند تا از این طریق اطلاعات شخصی و کلمات عبور شما را به دست آورند.

5- سعی کنید اطلاعات مهم و محرمانه خود را در کامپیوترهای عمومی وارد نکنید: نکته های قبلی مربوط به هکرهایی بوده که پس از شما از کامپیوتر عمومی استفاده می کنند. اما شما بایستی مراقب افراد قبلی هم باشید! ممکن است که شخصی روی کامپیوترهای عمومی نرم افزار پیچیده ای را نصب کرده باشد که تمام ورودی های صفحه کلید را ذخیره نماید و سپس آنها را برای شخص مورد نظری ایمیل کند. بنابراین حتی اگر شما اطلاعات تان را پاک کنید و ردپاهایتان را از بین هم ببرید، باز هم شخص ثالث آنها را در اختیار خواهد داشت. اگر واقعا می خواهید که محفوظ بمانید، از وارد کردن شماره کارت اعتباری و دیگر اطلاعات مالی و محرمانه در یک کامپیوتر عمومی بپرهیزید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد