پیشرفتهای نانوپودر و موارد استفادة آن

پیشرفتهای نانوپودر و موارد استفادة آن

 

شرکت آرگونید(Argonide) با همکاری دولت فدرال آمریکا و 3 آزمایشگاه ملی، سعی در یافتن استفاده‌های تجاری برای پودرهای فلزی و فیبرهای نانومتری دارد. فرآیند تولید این شرکت، بخشی از تحقیقات محرمانه برای گسترش زرادخانة روسیه است.

این همیاری در عین حالیکه یک صنعت باالقوه سودمند را به سواحل آمریکا می‌آورد، امکان انجام تحقیقات بر روی نانومواد را نیز برای دانشمندان فوق تخصص روسیه فراهم می‌کند.

گری تایدینگز، سرافسر عملیات شرکت اتحادیة صنایع ایالات متحده، گفت: ما به کاربردهای گوناگون این فناوری و روی‌هم‌رفته کاربردهای صلح‌آمیز نگاه می‌کنیم. این اتحادیه 117 عضو دارد که شامل: آرگونید، 92 نفر عضو از شرکای روسیه، بلاروس، اوکراین و قزاقستان می‌باشد.

اتحادیه شوروی در سال 1965 کار خود را شروع کرد و در روشی برای تولید نانوپودرهای فلزی برای ساخت موشکهای با قدرت و انفجار بیشتر، پیشرفتهایی حاصل کرد. فلزات بعنوان سازمان‌دهنده‌های سوختها و مواد انفجاری بکار می‌روند تا باعث سوختن سریعتر شوند. فلزات به فرم پودر کارایی بیشتری دارند، زیرا سطح بیشتری را برای انجام واکنش در اختیار دارند.

رئیس آرگونید گفت: وقتی که اندازة ذرات به قدر کافی کوچک انتخاب شود، بیشتر سطح آنها توسط اتمها اشغال می‌شود و در نتیجه عکس‌العمل آنها سریعتر، کارآمدتر و مؤثرتر خواهد بود. ادارة ملی هوا فضا، یکی از چندین نمایندگی و شرکتی است که با آرگونید در ارتباط است. در سال 1998، NASA دو وام که جمعاً 000ر670 دلار می‌شد، به آرگونید برای توسعه‌ کارهای تحقیقاتی در زمینه نانوپودر آلومینیوم پرداخت کردکه این پودر بعنوان تسریع‌کننده به سوخت موشک اضافه می‌شود. این تسریع‌کننده باعث می‌شد که همة سوخت در موشک به‌طور کامل بسوزد که نتیجة آن، برد بیشتر موشک است.

 محققین دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا به این نتیجه رسیدند که این تسریع‌کننده باعث کارآمدی بیشتر سوخت می‌شود، اما تیپِر، رئیس آرگونید، می‌گوید: این تسریع‌کننده، باعث خرابی سیستم موتور موشک نیز می‌شود. وی همچنین گفت: اگر NASA می‌خواهد از تسریع‌کننده استفاده کند، باید به دنبال طراحی مجدد موتور و ساخت سیستم موتور جدید باشد.

آرگونید علاوه بر ساخت و فروش نانوپودرها، شروع به عرضة نانوفیبرهای با وزن کم و قدرت بالا کرده‌است که می‌توان آنها را بعنوان پرکننده‌ها در ترکیب فلزات استفاده کرد. تیپِر جهت تولید فیبرهای آلومینیومی‌ با قطر 2 نانومتر، با محققین NREL در دانشگاه فلوریدا مشارکت می‌کند.

 بنا به ادعای وی هرکیلوگرم از این فیبرها 600 دلار ارزش دارد و در موارد گوناگون از روکش دندان گرفته تا موادی که در هواپیماهای مخفی و جاسوسی بکار می‌روند، کاربرد دارند. به عقیدة وی، نانوپودرها مثل بتن آرمه عمل می‌کند و مقاومت را شدیداً افزایش می‌دهند.

مشتریان آرگونید نوعاً از محققان دانشگاهی هستند اما آنها، نانوپودرها را به شرکتهای لوازم آرایش و شرکتهای خودروسازی و نیز به چندین شرکت که در ارتباط با دندان و استخوانهای مصنوعی کار می‌کنند نیز فروخته‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد