بزرگترین حرکت فرهنگی سال ایران متمدن

بزرگترین حرکت فرهنگی سال ایران متمدن

چرا بیگانگان عیدهای ما را تعیین میکنند؟

چرا آنها لیلی و مجنون شما را نمیشناسند؟

چرا قبل از تاریخ خودتان میروید تاریخ دیگران را میخوانید؟

چرا فکر میکنیداگرروزولنتاین خارجی ها جشن بگیریدبا کلاسدیده میشوید؟!!

اینارو ما اول بین دوستامون به خودمون گفتیم و سخت درماندیم در کار خودمان و نادم شدیم بسی.بعد راهی چاره مندی گشتیم.بعد قرار شد به تاریخمان رجوع کنیم .یک حرکتی از خود نشان دهید و حداقل در این مورد به استقلال فرهنگی برسید .
با کمی تحقیق متوجه می شوید 5 اسفند اوستایی یا همان 29 بهمن تقویم امروزی برابر روز سپندارمذگان یا روز عشقه.

پس عزیزان فرهنگ متمدن ایران زمین فکر همه چی رو کرده . چون ایران از قدیم سرزمین عشق و محبت نام گرفته و همونطور هم که می بینید یه روز خاص برای بزرگداشت این عشق در تقویمش نهاده شده . ولی آیا روزعشق و عاشقان ایرانی هم ولنتاین است؟

اگر نیم نگاهی به تاریخ باستانی کهن سرزمینمان داشته باشیم ، متوجه خواهیم شد پدران و مادران ما 20قرن از میلاد مسیح و به عبارتی 23 قرن قبل از تولد ولنتاین در روم ، روز 5اسفند (29 بهمن امروز?) را که سپندارمذگان(اسفندارمذگان) نامیده می شد ،به عنوان روز عشق و عاشقان جشن میگرفتند.

حال فلسفه این روز چیست؟

در دوران ایران باستان ،ایرانیان هر سال را به 12 ماه که هر ماه دقیقا 30 روز بود تقسیم میکردند.که علاوه بر ماه ها،هر یک از روزهای ماه نیز دارای اسم مشخص بودند.برای مثال روز اول هر ماه به نام "اهورامزدا" روز خدا نامیده می شد.روز دوم روز "بهمن" به مفهوم سلامت و اندیشه که از صفات خداوندی است ، روز سوم به نام "اردیبهشت" به معنای بهترین پاکی و راستی ، روز چهارم روز"شهریور" روز فرمانروایی و روز پنجم به نام "سپندارمذ" بوده است.سپندارمذ صفت ملی زمین است.یعنی گستراننده،فروتن ، مقدس.زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم مینگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند. در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می شده است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می شد، جشنی ترتیب می دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلا شانزدهمین روز هر ماه مهر نام داشت و که در ماه مهر، مهرگان لقب میگرفت. همین طور روز پنجم هر ماه سپندار مذ یا اسفندار مذ نام داشت که در ماه دوازدهم سال که آن هم اسفندار مذ نام داشت، جشنی با همین عنوان میگرفتند.

سپندار مذگان جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه میدادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می کردند.
آری این عظمت تاریخ ایران است.عظمتی که کمتر ملتی از آن بر خوردار است.ولی افسوس و صد افسوس که وقتی از یک جوان ایرانی امروزی می پرسی روز عشق چه روزی است،باافتخار !! جواب می دهد:ولنتاین.آری ، این نشان حقارت و ذلالت ما وارثان ایران هست که بدون توجه به تاریخ پرشکوه خود تاریخ بیگانگان را اسوه و الگوی خود قرار میدهیم و بر تاریخ چندهزار ساله خود پشت پا میزنیم.
اینک که دریافتیم روز عشق ما ما روزی غیر از ولنتاین غربیان است.بیایید 26 بهمن را فراموش کنیم و بر صفحه 29 بهمن تقویم ایرانیمان بنویسیم درود بر عاشقان ایرانی.درود بر سپندارمذ.

واژه سپندارمزد در اوستا سپنته آرمئیتی آمده است و به چم ( معنی) فروتنی و بردباری که خاص مادران است به کار آمده. از آنجایی که در ایران باستان سال به 12 ماه مساوی تقسیم میشد و پنج روز انتهای سال جز ماههای سال به حساب نمیامندند می توان به این نتیجه رسید:
روز سپندارمذگان ،29 بهمن ,روز عشق ایرانیان از هم اکنون بر زیبا دلان خجسته باد.
ولی حتما دوستانی هم هستند که خاطرات تلخ و شیرینی از ولینتاین دارند و یا شاید دوست داشته باشند در رابطه با ولینتاین هم بدانند پس بخوانید از زبان خود ولینتاین تاریخ این روز را .
Happy Valentine's Day
نظرات 1 + ارسال نظر
فتانه یکشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 23:19

سلام.ی سوال داشتم.قبلا اومده بودم اینجا و ۲تا اهنگ برای وبلاگت گذاشته بودی که یکیش فکر میکنم اهنگ سریال فاصله ها بود یکی دیگشم که خیلی قشنگ بود رو نمیدونم.میخواستم بهم اسم خوانندش و اسم خود اهنگشو ایمیل کنی چون خیلی دنبالش میگردم.ممنونم.خداحافظ شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد