تست شورلتکوروت C6 در شیراز

تست شورلتکوروت C6 در شیراز

 
 

در دنیایی که سوپر اسپرتهای چند صد هزار دلاری با غرور و هیبتی فراوان خود را سردمدار قدرت و هیجان می دانند ، خودرویی هم سالهاست توسط کمپانی جنرال موتورز که امروزه سودای ورشکستگیش گوش عالمیان را کر کرده است ، عاری از هر گونه ادعایی خریداران قدرت طلب خود را به خوبی ارضاء می کند . سوپر اسپرتی که ثابت کرد سرعت ، قدرت  و هیجان در پرداخت مبالغ هنگفت خلاصه نمی شود . مهمان این شماره ی خودرو امروز یک دستگاه شورلت کوروت C6 مدل 2007 است که چند صباحیست راهی خیابان های شیراز شده است . در ادامه به بررسی کامل این مدل و تجربه ای که از سواری با این سوپر اسپرت زیبا کسب کردم ، خواهم پرداخت .

نخستین نسل کوروت با کد C1 در سال 1953 متولد و در 30 ژوئن همان سال اولین محموله که همگی به رنگ سفید بودند به مشتریان تحویل داده شد . نسل اول که تا سال 1963 در خط تولید بود ، در مجموع 30053 دستگاه فروش داشت . از سال 1963 تا 1967 عرضه ی نسل دوم یا همان C2  در دو گونه کوپه و رودستر پیگیری شد . این نسل از کوروت در یک وهله ی زمانی از موتور 500 اسب بخار بهره مند بود . نسل سوم کوروت C3 که با نام * استینگ ری * شناخته می شد ، از سال 1968 تا 1982 با پیشرانه  200 تا 390 اسب بخار روند فروش بسیار خوبی را طی کرد ، تا جایی که  در سال 1979 رکورد فروش کوروت از مرز 53000 دستگاه فراتر رفت . در سال 1983 شورلت کوروت C4 که بدعت گذار مدل ZR1 بود ، متولد شد . این مدل با توان متغیر 205 تا 405 اسب بخار تا سال 1996 در خط تولید باقی ماند تا اینکه کوروت C5 جایگزین آن شد . کوروت C5 که تا سال 2004 به دلربایی مشغول بود ، پایه های عرضه ی مدل ZO6  را تشکیل داد . اما نسل کنونی کوروت که با نام تجاری C6 در سال 2004 توسط آقای پیترس طراحی و به دوستداران معرفی شد ، خودرویی 2 نفره کوپه ی کانورتیبل و یا کروک است که در چندین تریم مختلف از جمله ZO6   ، ZR1  و GT1 و با محدوده قیمت 45 هزار تا 110 هزار دلار به بازار عرضه می شود . در میان نسل های مختلف کوروت ، این نسل نماینده قدرت ، سرعت و اشتیاق است . خودرویی که با دقت هر چه تمام تر ، تکنیک و فناوری را در هم آمیخته است.

 روز ملاقات فرا رسید - ساعت 7 بعد ظهر- هوا روشن است و نسیم ملایمی می وزد – درجه حرارت هوا 23 درجه سانتیگراد و این بهترین زمان است برای دیدار با این زیبا روی غربی . تاکنون کوروت های زیادی را دیده بودم اما این بار باید دید خود را با چاشنی ریزبینانه در هم بیامیزم تا بتوانم هرچه بهتر آن را برای شما توصیف کنم .

 در برخورد اول آنچه حاصل گشت ، پی بردن به  زیبایی مثال زدنی این نسل کوروت است که دل هر بیننده ای را می رباید .  اصالت نسل های گذشته در این نسل نیز حفظ شده است . با نگاهی به طراحی این نسل از کوروت می توان گفت ، فرم بدنه تلفیقی است از سنت و مدرنیته . کمپانی شورلت در طراحی این محصول ، ابهت اسپرت های آمریکایی و الگوهای فرم دهی اروپایی را در یک قالب جمع کرده و همین خصوصیت رمز ماندگاری و استقامت کوروت در برابر رقیبان است .

 

 طراحی C6 تا حدود بسیار زیادی از C5 الهام گرفته شده است . شاید بتوان کوروت C6 را FACE LIFT کوروت C5 نامید ، اما تغییرات بسیار گسترده تر از یک بهینه سازی معمولی است . بدین روی در درازا 5 اینچ کوتاهتر و در پهنا 1 اینچ باریکتر از نسل گذشته است . با این حال هیچ فضای اضافی ایجاد نکرده و هیچ فضایی را هم از دست نداده و بهترین آیرودینامیک و فرمان پذیری را نیز به ارمغان آورده است . از سال 1972 تاکنون ، C6  تنها نسلی از کوروت است که از چراغ های مخفی استفاده نکرده است . در قسمت جلو چراغ های مثلثی با اضلاع  قوس دار ، جلوه ای پویا به این نما بخشیده است .

 

 در این خودرو کاسه چراغ های استاندارد که از قاب داخلی همرنگ بدنه استفاده می کردند ، با نمونه ی مشکی تعویض شده تا با رنگ نقره ای بدنه در تضاد زیبایی قرار گیرد . سازندگان این محصول زمان های زیادی در تونل باد بر روی آیرودینامیک کوروت کار کرده اند و تا جایی موفق بوده اند که امروزه شورلت کوروت در زمره ی بهترین سوپر اسپرت های خیابانی در وهله ی آیرودینامک ، هندلینگ و دینامیک است . یکی از تمهیداتی که در این راستا صورت پذیرفته ، تیز تر شدن مرکز سپر و دماغه ی جلو برای شکاف هر چه بهتر هوا می باشد . سپر زیبای جلو که هواکش عرضی و پروژکتورهای زنون بر روی آن ها خود نمایی می کند ، یکی دیگر از تغییراتی می باشد که نسبت به مدل های گذشته اعمال شده است و علاوه بر زیبایی ،  در ایجاد نیروی فشارنده نقش در خور توجهی دارد .در قسمت عقب با فضایی آشنا روبرو هستیم . چهار چراغ دوار که در سپر یک تکه ی جذبی در بدنه کار گذاشته شده اند و دو جفت لوله اگزوز کروم کاری شده که در جهت بهبود و یکنواخت سازی جریان هوا از میانه سپر بیرون زده اند ، تنها نکات قابل ذکر بخش انتهایی کوروت هستند .

 

شاید بتوان نمای جانبی کوروت را زیبا ترین و تاثیر گذار ترین  نما بر روی بیننده دانست . قرار گیری پیشرانه در نمای جلو ، کشیدگی کاپوت را به دنبال داشته است . شیشه های عقب و به طور کل فرم اطاق ، همان طرح اصیل خود را یادآور می شود که از اولین نسل تا اکنون این سنت حفظ شده است . رینگ های پنج پره  ستاره ای نیز جلوه ی بصری نمای جانبی را دو چندان کرده است . اندازه چرخ ها با مارک * KUMHO* در جلو 18 اینچ ZRF245.40  و در عقب 19 اینچ ZRF285.35  می باشد که مقاومت بسیار بالای در برابر نیروی سایشی و گرما دارند .

 

 همانند دیگر نسل های کوروت ، این نسل نیز از بدنه ای ساخته شده از فایبر گلاس تقویت شده بهره می برد  ، که نه تنها کاهش چشمگیری در وزن بدنه داشته ، بلکه مقاومت بالایی نیز به همراه دارد . البته عده ای با بیان اینکه کوروت از بدنه ای پلاستیکی استفاده می کند ، سعی در پایین آوردن وجه ممتاز کوروت دارند و این ویژگی را نقطه ضعفی برای آن می دانند . حال برای آنکه به مزیت استفاده از این نوع مواد در ساخت بدنه پی ببرید ، به مواد سازنده خودروهای فرمول 1 نگاهی بیندازید تا این استراتژی کمپانی شورلت را مورد ستایش و تحسین قرار دهید !

 

کوروت C6 از سیستم  ورود بدون کلید بهره می برد . به این شکل که تنها با قرار داشتن کلید در جیب راننده و نزدیک شدن به خودرو ، سیگنالی از مجموعه ی الکترونیکی کلید ارسال می شود که باعث باز شدن قفل در شده  و با فشار قسمتی از دستگیره ی در مکانیزم باز شدن آن تشکیل می شود . در قسمت داخل نیز برای باز کردن درها فقط کافیست دکمه ی روی در را فشار دهید تا درها به صورت اتوماتیک باز شوند !

 

شاید کوروت در طول عمر بیش از نیم قرن خود به دو چیز احتیاج داشته است . اول آنکه کابین خود را هرچه لوکس تر از گذشته نماید . دوم آنکه در ساخت آن از کیفیت بالاتری سود جوید . با ورود به کابین آنچه به وضوح مشهود است ، پیشرفت قابل ملاحضه در انتخاب مواد مصرفی و هر چه نزدیک تر شدن C6 به رقیبا اروپایی است . استفاده از مرغوب ترین مواد در ساخت کابین ، خود گواه بر این است که مدیران جنرال موتورز با ارتقاء کیفیت ساخت ، سعی در بالابردن وجه و اعتبار کوروت دارند . فضای دو نفره داخلی در نوع خود بسیار خوب و جادار است . داشبور ساده اما قابل قبول و زیباست . کلید ها نیز از آرگونومی مناسبی برخوردارند و به راحتی در اختیار قرا ر می گیرند . طراحی مناسب ستون ها زاویه دید کاملی را در تمام زوایا به معرض نمایش می گذارد  ، فقط در دید عقب کمی با کاهش دید روبرو هستیم که برای خودرویی در این کلاس عادی به نظر می رسد . در این بین نبود سنسور های فاصله سنج جلو و عقب یک فقدان برای کوروت محسوب می شود .

 

 صندلی های این کوروت با نمونه دو رنگ تمام چرمی ZO6   تعویض شده اند که علاوه بر آرگونومی و فرم نگهدارنده بهتر ، زیبایی کابین را نیز دو چندان می کند . این صندلی های 1300 دلاری که در سمت راننده از تنظیم کاملا برقی و در صندلی سرنشین کناری از مکانیزم دستی استفاده می کند  ، بدن سرنشینان را به خوبی در بر می گیرد و در مانورهای سریع اجازه ی لغزیدن به آن ها را نمی دهد . این نیز خود در مانورهای سریع بسیار مفید و ارزنده جلوه می کند .

 

از دیگر تغییراتی که در این کوروت اعمال شده ، تعویض سیستم صوتی فابریک کارخانه با یک مجموعه حرفه ای 2700 دلاری ساخت کمپانی شهیر PIONEER است که از مجموعه DVD  پلیر ، شامل : مانیتور لمسی ، ردیاب ماهواره ای GPS و قابلیت اجرای انواع فایل های صوتی و تصویری از جمله  DIVX ، بهره می برد . چهار اسپیکر در داخل اطاق و دو ساب ووفر قدرتمند در صندوق عقب ، صدای دالبی دیجیتال یک سالن کنسرت را در خودرویی 2 نفره تولید می کند ! سیستم ایرکاندیش تمام اتوماتیک ، رادیو ماهواره ای XM ، آینه ها و بالابرهای شیشه تمام اتوماتیک ، سیستم ورود بدون کلید ، دزدگیر پیشرفته و چهار کیسه هوای محافظ سرنشین و راننده ، از برخی تجهیزات استاندار کوروت می باشند .

 

کوروت پیش روی ما از نوع کوپه ی CONVERTIBLE ( قابل تبدیل )  است که با مکانیزم دستی قابلیت برداشتن سقف را دارد . برای اینکار ضامن های نگهدارنده ی سقف را آزاد می کنیم و با بلند کردن سقف توسط دو نفر ، آن را در صندوق عقب 643 لیتری که به لطف کوچکتر شدن بازوهای نگهدارنده ی چرخها ی عقب ، فضای خوبی را در اختیار می گذارد ، قرار می دهیم .

 

حالا نوبت به رانندگی با این هیولای کم ادعا می رسد . کمربند پیش کشنده را بسته   و دکمه ی استارت را فشار می دهم . پیشرانه ی غرنده ی کوروت با کمترین مکث ممکن روشن می شود . این پیشرانه از نوع LS2 6 لیتری می باشد که از 16 سوپاپ در سر سیلندر بهره می برد . این موتور که طبق روال تمامی کوروت ها از  نوع هشت سیلندر و چیدمان آن V  شکل می باشد ، 400 اسب بخار قدرت  را در دور 6000  RPM   به راحتی هر چه تمام تر در اختیار می گذارد .

 

 نکته ی بسیار جالب و  قابل تقدیر اینکه مصرف سوخت کوروت با این موتور طبق ادعای کمپانی کمتر از 12 لیتر در هر 100 کیلومتر است ! ( چیزی کمتر از پیکان ! ) البته در خودروی پیش روی ما  با توجه به آنکه کارکردی بیش از 34 هزار کیلومتر دارد و شرایط  محیط و سوخت ، آنچنان خوب و مرغوب نیست ، مصرف سوخت در برهه ای از زمان به 16 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیده است . کوروت C6   با  وزن  1442 کیلوگرم تا سرعت 300 کیلومتر بر ساعت اوج می گیرد ، در حالی که بهترین و دقیق ترین سیستم فرمان ایمنی و لذت رانندگی در سرعتهای بالا را دو چندان می کند .

 

گیربکس 6 سرعته دستی را به کمک اهرم موجود در کنسول میانی درگیر نموده  و به وسیله ی شاسی های مثبت و منفی پشت فرمان اقدام به تعویض دنده می نمایم . 525 نیوتن متر گشتاور که در دور 4400  RPM حاصل می گردد ، کوروت را باشتاب حدوداَ 5/4  ثانیه ای ، با خشونت هر چه تمام تر از زمین می کند !

 

دنده ها تا حدودی سبک هستند اما آنچنان دقیق به نظر نمی رسند . ضریب دنده ها نسبت به C5 بهبود یافته است  و مسافت بیشتری را می توان با هر دنده پیمود . با کوروت C6 تا سرعت 80 کیلومتر را می توان با دنده ی یک طی کرد . تا سرعت 116 کیلومتر دنده ی دو درگیر است و به همین منوال دنده ی سه تا 167 ، دنده ی چهار تا 238 ، دنده ی پنج تا 281 و با دنده ی 6 تا 300 کیلومتر بر ساعت می توان سرعت گرفت . انتقال قدرت به محور عقب اعمال می شود . از همین رو تونل گاردان از ورق های آهنی ساخته شده تا بالاترین استحکام در کنار حداقل وزن پدید آید . سیستم تعلیق کوروت که از فنرهای شمشی عرضی استفاده می کند ، نه آنچنان خشک است که ضربات را کاملا به سرنشینان منتقل کند و نه آنچنان نرم که در مانورهای سریع و سر پیچ ها با مشکل روبرو شویم . فنر بندی کوروت از سیستم MAGNETIVE SELECTIVE RIDE   استفاده می کند که بسته به شرایط سطح مسیر ، کمک فنرها را به صورت هیدرولیکی نرم تر و یا سفت تر می کند . این کمک فنرها با دریافت بازخوردها و ناهمواریهای سطح جاده ، در کمترین زمان ممکن حرکت خود را توسط روغن موجود در مجموعه ، با نوع و شرایط جاده تطبیق می دهد . به طور کلی می توان گفت سواری با کوروت ،محکم و راحت است و به هیچ عنوان یک سواری کسل کننده و پر فراز و نشیب را به سرنشینان تحمیل نمی کند .

 

دینامیک کوروت واقعا فوق العاده است و پیچ های پیش رو به راحتی طی می شوند . البته در این بین نمی توان نقش موثر سیستم های پایداری الکترونیکی ، سیستم ضد هرز گردی و سیستم  TRACK MOD  که در مانورهای خطرناک وارد مدار می شود را نادیده گرفت . قرار گیری موتور در قسمت جلو سبب شده اکثریت وزن به قسمت جلو انتقال پیدا کند ، تا جایی که در شتابگیریهای بسیار سریع در مسیرهای خیس و در سر پیچ های تند ، قسمت عقب به دلیل سبک بودن و تقسیم وزن نامناسب که در اکثر خودروهای آمریکایی شایع است ، تا حدودی پایداری خود را از دست می دهد و تمایل به حرکات جانبی دارد . البته با حرکت مناسب پدال گاز و وارد مدار شدن سیستم های کمکی  اللخصوص سیستم ESP   می توان تا حدی که تعادل حفظ شود ،  این انحرافات را خنثی کرد .

ترمز های کوروت از  نوع دیسک های منفذ دار خنک شونده در هر دو محور جلو و عقب می باشد  که مجموعه ی ABS بر روی هر چهار چرخ نصب شده است . این  سیستم ABS پیشرفته ی کوروت که در تعامل کاملی  با سیستم کنترل کشش و سیستم ACTIVE HANDLING  قرار دارد ، باعث توقف خودرو در تمامی شرایط با کوتاه ترین زمان ممکن می شود و از انحرافات جانبی تا حدود زیادی جلوگیری می کند .

 

در گذر از خیابان نکته ای که برایم جالب بود و جای تعجب داشت اینکه شورلت کوروت همانقدر نگاه رهگذران را به خود معطوف می کند و برای مردم جذابیت دارد ، که پیش از این با فراری F430  تجربه کرده بودم ! و این نشان از طراحی برتر کوروت دارد . به هر حال هر آغازی ، پایانی دارد و ما نیز در اینجا باید این ملاقات فراموش نشدنی را به پایان برسانیم . از این بررسی می توان نتیجه گرفت که شورلت کوروت با قیمتی بسیار کمتر از رقیبان اروپاییش ، پا به پای آن ها می تازد . دینامیک ، قدرت  و طراحی کوروت فوق العاده است و قیمت آن نیز در خور توجه و کاملا مناسب . و ای کاش روزی شرایط تعرفه گذاری گمرگ و واردات خودروهای خارجی آنچنان فراهم و اصلاح  شود ، که جوانان ایرانی همچون همتایان عرب خود ، به جای هیوندای کوپه و . . . پا در رکاب شورلت کوروت بگذارند .

 

در پایان از دوستان عزیزم آقایان داریوش و مازیار نوذری که صمیمانه خودرو خود را در اختیار ما قرار دادند و همچنین آقایان رضا و منوچهر نوذری که در فراهم آوردن شرایط این ملاقات همکاری دوستانه ای با ما داشتند ، کمال تشکر و قدر دانی را داریم .

مشخصات فنی شورلت کوروت C6

نوع موتور

LS2

تعداد و چیدمان سیلندر

8 سیلندر V شکل

حجم موتور

6000 CC

تعداد سوپاپ

16

قدرت موتور

400 اسب بخار دردور6000  RPM

گشتاور

525 نیوتن متر در دور 440 RPM

شتاب 0 تا 100

حدود 5/4 ثانیه

حداکثر سرعت

300 کیلومتر در ساعت

گیربکس

6 دنده دستی

حجم باک سوخت

68 لیتر

مصرف سوخت

12  لیتر در هر 100 کیلومتر

ابعاد تایرهای جلو

ZRF 245/40 - 18

ابعاد تایرهای عقب

ZRF 285/35 - 19

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد