X
تبلیغات
رایتل

welcome to ROZEGARE NAMARD به دنیای نامردو بیرحم خوش آمدید

تست شورلتکوروت C6 در شیراز

تست شورلتکوروت C6 در شیراز

 
 

در دنیایی که سوپر اسپرتهای چند صد هزار دلاری با غرور و هیبتی فراوان خود را سردمدار قدرت و هیجان می دانند ، خودرویی هم سالهاست توسط کمپانی جنرال موتورز که امروزه سودای ورشکستگیش گوش عالمیان را کر کرده است ، عاری از هر گونه ادعایی خریداران قدرت طلب خود را به خوبی ارضاء می کند . سوپر اسپرتی که ثابت کرد سرعت ، قدرت  و هیجان در پرداخت مبالغ هنگفت خلاصه نمی شود . مهمان این شماره ی خودرو امروز یک دستگاه شورلت کوروت C6 مدل 2007 است که چند صباحیست راهی خیابان های شیراز شده است . در ادامه به بررسی کامل این مدل و تجربه ای که از سواری با این سوپر اسپرت زیبا کسب کردم ، خواهم پرداخت .

نخستین نسل کوروت با کد C1 در سال 1953 متولد و در 30 ژوئن همان سال اولین محموله که همگی به رنگ سفید بودند به مشتریان تحویل داده شد . نسل اول که تا سال 1963 در خط تولید بود ، در مجموع 30053 دستگاه فروش داشت . از سال 1963 تا 1967 عرضه ی نسل دوم یا همان C2  در دو گونه کوپه و رودستر پیگیری شد . این نسل از کوروت در یک وهله ی زمانی از موتور 500 اسب بخار بهره مند بود . نسل سوم کوروت C3 که با نام * استینگ ری * شناخته می شد ، از سال 1968 تا 1982 با پیشرانه  200 تا 390 اسب بخار روند فروش بسیار خوبی را طی کرد ، تا جایی که  در سال 1979 رکورد فروش کوروت از مرز 53000 دستگاه فراتر رفت . در سال 1983 شورلت کوروت C4 که بدعت گذار مدل ZR1 بود ، متولد شد . این مدل با توان متغیر 205 تا 405 اسب بخار تا سال 1996 در خط تولید باقی ماند تا اینکه کوروت C5 جایگزین آن شد . کوروت C5 که تا سال 2004 به دلربایی مشغول بود ، پایه های عرضه ی مدل ZO6  را تشکیل داد . اما نسل کنونی کوروت که با نام تجاری C6 در سال 2004 توسط آقای پیترس طراحی و به دوستداران معرفی شد ، خودرویی 2 نفره کوپه ی کانورتیبل و یا کروک است که در چندین تریم مختلف از جمله ZO6   ، ZR1  و GT1 و با محدوده قیمت 45 هزار تا 110 هزار دلار به بازار عرضه می شود . در میان نسل های مختلف کوروت ، این نسل نماینده قدرت ، سرعت و اشتیاق است . خودرویی که با دقت هر چه تمام تر ، تکنیک و فناوری را در هم آمیخته است.

 روز ملاقات فرا رسید - ساعت 7 بعد ظهر- هوا روشن است و نسیم ملایمی می وزد – درجه حرارت هوا 23 درجه سانتیگراد و این بهترین زمان است برای دیدار با این زیبا روی غربی . تاکنون کوروت های زیادی را دیده بودم اما این بار باید دید خود را با چاشنی ریزبینانه در هم بیامیزم تا بتوانم هرچه بهتر آن را برای شما توصیف کنم .

 در برخورد اول آنچه حاصل گشت ، پی بردن به  زیبایی مثال زدنی این نسل کوروت است که دل هر بیننده ای را می رباید .  اصالت نسل های گذشته در این نسل نیز حفظ شده است . با نگاهی به طراحی این نسل از کوروت می توان گفت ، فرم بدنه تلفیقی است از سنت و مدرنیته . کمپانی شورلت در طراحی این محصول ، ابهت اسپرت های آمریکایی و الگوهای فرم دهی اروپایی را در یک قالب جمع کرده و همین خصوصیت رمز ماندگاری و استقامت کوروت در برابر رقیبان است .

 

 طراحی C6 تا حدود بسیار زیادی از C5 الهام گرفته شده است . شاید بتوان کوروت C6 را FACE LIFT کوروت C5 نامید ، اما تغییرات بسیار گسترده تر از یک بهینه سازی معمولی است . بدین روی در درازا 5 اینچ کوتاهتر و در پهنا 1 اینچ باریکتر از نسل گذشته است . با این حال هیچ فضای اضافی ایجاد نکرده و هیچ فضایی را هم از دست نداده و بهترین آیرودینامیک و فرمان پذیری را نیز به ارمغان آورده است . از سال 1972 تاکنون ، C6  تنها نسلی از کوروت است که از چراغ های مخفی استفاده نکرده است . در قسمت جلو چراغ های مثلثی با اضلاع  قوس دار ، جلوه ای پویا به این نما بخشیده است .

 

 در این خودرو کاسه چراغ های استاندارد که از قاب داخلی همرنگ بدنه استفاده می کردند ، با نمونه ی مشکی تعویض شده تا با رنگ نقره ای بدنه در تضاد زیبایی قرار گیرد . سازندگان این محصول زمان های زیادی در تونل باد بر روی آیرودینامیک کوروت کار کرده اند و تا جایی موفق بوده اند که امروزه شورلت کوروت در زمره ی بهترین سوپر اسپرت های خیابانی در وهله ی آیرودینامک ، هندلینگ و دینامیک است . یکی از تمهیداتی که در این راستا صورت پذیرفته ، تیز تر شدن مرکز سپر و دماغه ی جلو برای شکاف هر چه بهتر هوا می باشد . سپر زیبای جلو که هواکش عرضی و پروژکتورهای زنون بر روی آن ها خود نمایی می کند ، یکی دیگر از تغییراتی می باشد که نسبت به مدل های گذشته اعمال شده است و علاوه بر زیبایی ،  در ایجاد نیروی فشارنده نقش در خور توجهی دارد .در قسمت عقب با فضایی آشنا روبرو هستیم . چهار چراغ دوار که در سپر یک تکه ی جذبی در بدنه کار گذاشته شده اند و دو جفت لوله اگزوز کروم کاری شده که در جهت بهبود و یکنواخت سازی جریان هوا از میانه سپر بیرون زده اند ، تنها نکات قابل ذکر بخش انتهایی کوروت هستند .

 

شاید بتوان نمای جانبی کوروت را زیبا ترین و تاثیر گذار ترین  نما بر روی بیننده دانست . قرار گیری پیشرانه در نمای جلو ، کشیدگی کاپوت را به دنبال داشته است . شیشه های عقب و به طور کل فرم اطاق ، همان طرح اصیل خود را یادآور می شود که از اولین نسل تا اکنون این سنت حفظ شده است . رینگ های پنج پره  ستاره ای نیز جلوه ی بصری نمای جانبی را دو چندان کرده است . اندازه چرخ ها با مارک * KUMHO* در جلو 18 اینچ ZRF245.40  و در عقب 19 اینچ ZRF285.35  می باشد که مقاومت بسیار بالای در برابر نیروی سایشی و گرما دارند .

 

 همانند دیگر نسل های کوروت ، این نسل نیز از بدنه ای ساخته شده از فایبر گلاس تقویت شده بهره می برد  ، که نه تنها کاهش چشمگیری در وزن بدنه داشته ، بلکه مقاومت بالایی نیز به همراه دارد . البته عده ای با بیان اینکه کوروت از بدنه ای پلاستیکی استفاده می کند ، سعی در پایین آوردن وجه ممتاز کوروت دارند و این ویژگی را نقطه ضعفی برای آن می دانند . حال برای آنکه به مزیت استفاده از این نوع مواد در ساخت بدنه پی ببرید ، به مواد سازنده خودروهای فرمول 1 نگاهی بیندازید تا این استراتژی کمپانی شورلت را مورد ستایش و تحسین قرار دهید !

 

کوروت C6 از سیستم  ورود بدون کلید بهره می برد . به این شکل که تنها با قرار داشتن کلید در جیب راننده و نزدیک شدن به خودرو ، سیگنالی از مجموعه ی الکترونیکی کلید ارسال می شود که باعث باز شدن قفل در شده  و با فشار قسمتی از دستگیره ی در مکانیزم باز شدن آن تشکیل می شود . در قسمت داخل نیز برای باز کردن درها فقط کافیست دکمه ی روی در را فشار دهید تا درها به صورت اتوماتیک باز شوند !

 

شاید کوروت در طول عمر بیش از نیم قرن خود به دو چیز احتیاج داشته است . اول آنکه کابین خود را هرچه لوکس تر از گذشته نماید . دوم آنکه در ساخت آن از کیفیت بالاتری سود جوید . با ورود به کابین آنچه به وضوح مشهود است ، پیشرفت قابل ملاحضه در انتخاب مواد مصرفی و هر چه نزدیک تر شدن C6 به رقیبا اروپایی است . استفاده از مرغوب ترین مواد در ساخت کابین ، خود گواه بر این است که مدیران جنرال موتورز با ارتقاء کیفیت ساخت ، سعی در بالابردن وجه و اعتبار کوروت دارند . فضای دو نفره داخلی در نوع خود بسیار خوب و جادار است . داشبور ساده اما قابل قبول و زیباست . کلید ها نیز از آرگونومی مناسبی برخوردارند و به راحتی در اختیار قرا ر می گیرند . طراحی مناسب ستون ها زاویه دید کاملی را در تمام زوایا به معرض نمایش می گذارد  ، فقط در دید عقب کمی با کاهش دید روبرو هستیم که برای خودرویی در این کلاس عادی به نظر می رسد . در این بین نبود سنسور های فاصله سنج جلو و عقب یک فقدان برای کوروت محسوب می شود .

 

 صندلی های این کوروت با نمونه دو رنگ تمام چرمی ZO6   تعویض شده اند که علاوه بر آرگونومی و فرم نگهدارنده بهتر ، زیبایی کابین را نیز دو چندان می کند . این صندلی های 1300 دلاری که در سمت راننده از تنظیم کاملا برقی و در صندلی سرنشین کناری از مکانیزم دستی استفاده می کند  ، بدن سرنشینان را به خوبی در بر می گیرد و در مانورهای سریع اجازه ی لغزیدن به آن ها را نمی دهد . این نیز خود در مانورهای سریع بسیار مفید و ارزنده جلوه می کند .

 

از دیگر تغییراتی که در این کوروت اعمال شده ، تعویض سیستم صوتی فابریک کارخانه با یک مجموعه حرفه ای 2700 دلاری ساخت کمپانی شهیر PIONEER است که از مجموعه DVD  پلیر ، شامل : مانیتور لمسی ، ردیاب ماهواره ای GPS و قابلیت اجرای انواع فایل های صوتی و تصویری از جمله  DIVX ، بهره می برد . چهار اسپیکر در داخل اطاق و دو ساب ووفر قدرتمند در صندوق عقب ، صدای دالبی دیجیتال یک سالن کنسرت را در خودرویی 2 نفره تولید می کند ! سیستم ایرکاندیش تمام اتوماتیک ، رادیو ماهواره ای XM ، آینه ها و بالابرهای شیشه تمام اتوماتیک ، سیستم ورود بدون کلید ، دزدگیر پیشرفته و چهار کیسه هوای محافظ سرنشین و راننده ، از برخی تجهیزات استاندار کوروت می باشند .

 

کوروت پیش روی ما از نوع کوپه ی CONVERTIBLE ( قابل تبدیل )  است که با مکانیزم دستی قابلیت برداشتن سقف را دارد . برای اینکار ضامن های نگهدارنده ی سقف را آزاد می کنیم و با بلند کردن سقف توسط دو نفر ، آن را در صندوق عقب 643 لیتری که به لطف کوچکتر شدن بازوهای نگهدارنده ی چرخها ی عقب ، فضای خوبی را در اختیار می گذارد ، قرار می دهیم .

 

حالا نوبت به رانندگی با این هیولای کم ادعا می رسد . کمربند پیش کشنده را بسته   و دکمه ی استارت را فشار می دهم . پیشرانه ی غرنده ی کوروت با کمترین مکث ممکن روشن می شود . این پیشرانه از نوع LS2 6 لیتری می باشد که از 16 سوپاپ در سر سیلندر بهره می برد . این موتور که طبق روال تمامی کوروت ها از  نوع هشت سیلندر و چیدمان آن V  شکل می باشد ، 400 اسب بخار قدرت  را در دور 6000  RPM   به راحتی هر چه تمام تر در اختیار می گذارد .

 

 نکته ی بسیار جالب و  قابل تقدیر اینکه مصرف سوخت کوروت با این موتور طبق ادعای کمپانی کمتر از 12 لیتر در هر 100 کیلومتر است ! ( چیزی کمتر از پیکان ! ) البته در خودروی پیش روی ما  با توجه به آنکه کارکردی بیش از 34 هزار کیلومتر دارد و شرایط  محیط و سوخت ، آنچنان خوب و مرغوب نیست ، مصرف سوخت در برهه ای از زمان به 16 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیده است . کوروت C6   با  وزن  1442 کیلوگرم تا سرعت 300 کیلومتر بر ساعت اوج می گیرد ، در حالی که بهترین و دقیق ترین سیستم فرمان ایمنی و لذت رانندگی در سرعتهای بالا را دو چندان می کند .

 

گیربکس 6 سرعته دستی را به کمک اهرم موجود در کنسول میانی درگیر نموده  و به وسیله ی شاسی های مثبت و منفی پشت فرمان اقدام به تعویض دنده می نمایم . 525 نیوتن متر گشتاور که در دور 4400  RPM حاصل می گردد ، کوروت را باشتاب حدوداَ 5/4  ثانیه ای ، با خشونت هر چه تمام تر از زمین می کند !

 

دنده ها تا حدودی سبک هستند اما آنچنان دقیق به نظر نمی رسند . ضریب دنده ها نسبت به C5 بهبود یافته است  و مسافت بیشتری را می توان با هر دنده پیمود . با کوروت C6 تا سرعت 80 کیلومتر را می توان با دنده ی یک طی کرد . تا سرعت 116 کیلومتر دنده ی دو درگیر است و به همین منوال دنده ی سه تا 167 ، دنده ی چهار تا 238 ، دنده ی پنج تا 281 و با دنده ی 6 تا 300 کیلومتر بر ساعت می توان سرعت گرفت . انتقال قدرت به محور عقب اعمال می شود . از همین رو تونل گاردان از ورق های آهنی ساخته شده تا بالاترین استحکام در کنار حداقل وزن پدید آید . سیستم تعلیق کوروت که از فنرهای شمشی عرضی استفاده می کند ، نه آنچنان خشک است که ضربات را کاملا به سرنشینان منتقل کند و نه آنچنان نرم که در مانورهای سریع و سر پیچ ها با مشکل روبرو شویم . فنر بندی کوروت از سیستم MAGNETIVE SELECTIVE RIDE   استفاده می کند که بسته به شرایط سطح مسیر ، کمک فنرها را به صورت هیدرولیکی نرم تر و یا سفت تر می کند . این کمک فنرها با دریافت بازخوردها و ناهمواریهای سطح جاده ، در کمترین زمان ممکن حرکت خود را توسط روغن موجود در مجموعه ، با نوع و شرایط جاده تطبیق می دهد . به طور کلی می توان گفت سواری با کوروت ،محکم و راحت است و به هیچ عنوان یک سواری کسل کننده و پر فراز و نشیب را به سرنشینان تحمیل نمی کند .

 

دینامیک کوروت واقعا فوق العاده است و پیچ های پیش رو به راحتی طی می شوند . البته در این بین نمی توان نقش موثر سیستم های پایداری الکترونیکی ، سیستم ضد هرز گردی و سیستم  TRACK MOD  که در مانورهای خطرناک وارد مدار می شود را نادیده گرفت . قرار گیری موتور در قسمت جلو سبب شده اکثریت وزن به قسمت جلو انتقال پیدا کند ، تا جایی که در شتابگیریهای بسیار سریع در مسیرهای خیس و در سر پیچ های تند ، قسمت عقب به دلیل سبک بودن و تقسیم وزن نامناسب که در اکثر خودروهای آمریکایی شایع است ، تا حدودی پایداری خود را از دست می دهد و تمایل به حرکات جانبی دارد . البته با حرکت مناسب پدال گاز و وارد مدار شدن سیستم های کمکی  اللخصوص سیستم ESP   می توان تا حدی که تعادل حفظ شود ،  این انحرافات را خنثی کرد .

ترمز های کوروت از  نوع دیسک های منفذ دار خنک شونده در هر دو محور جلو و عقب می باشد  که مجموعه ی ABS بر روی هر چهار چرخ نصب شده است . این  سیستم ABS پیشرفته ی کوروت که در تعامل کاملی  با سیستم کنترل کشش و سیستم ACTIVE HANDLING  قرار دارد ، باعث توقف خودرو در تمامی شرایط با کوتاه ترین زمان ممکن می شود و از انحرافات جانبی تا حدود زیادی جلوگیری می کند .

 

در گذر از خیابان نکته ای که برایم جالب بود و جای تعجب داشت اینکه شورلت کوروت همانقدر نگاه رهگذران را به خود معطوف می کند و برای مردم جذابیت دارد ، که پیش از این با فراری F430  تجربه کرده بودم ! و این نشان از طراحی برتر کوروت دارد . به هر حال هر آغازی ، پایانی دارد و ما نیز در اینجا باید این ملاقات فراموش نشدنی را به پایان برسانیم . از این بررسی می توان نتیجه گرفت که شورلت کوروت با قیمتی بسیار کمتر از رقیبان اروپاییش ، پا به پای آن ها می تازد . دینامیک ، قدرت  و طراحی کوروت فوق العاده است و قیمت آن نیز در خور توجه و کاملا مناسب . و ای کاش روزی شرایط تعرفه گذاری گمرگ و واردات خودروهای خارجی آنچنان فراهم و اصلاح  شود ، که جوانان ایرانی همچون همتایان عرب خود ، به جای هیوندای کوپه و . . . پا در رکاب شورلت کوروت بگذارند .

 

در پایان از دوستان عزیزم آقایان داریوش و مازیار نوذری که صمیمانه خودرو خود را در اختیار ما قرار دادند و همچنین آقایان رضا و منوچهر نوذری که در فراهم آوردن شرایط این ملاقات همکاری دوستانه ای با ما داشتند ، کمال تشکر و قدر دانی را داریم .

مشخصات فنی شورلت کوروت C6

نوع موتور

LS2

تعداد و چیدمان سیلندر

8 سیلندر V شکل

حجم موتور

6000 CC

تعداد سوپاپ

16

قدرت موتور

400 اسب بخار دردور6000  RPM

گشتاور

525 نیوتن متر در دور 440 RPM

شتاب 0 تا 100

حدود 5/4 ثانیه

حداکثر سرعت

300 کیلومتر در ساعت

گیربکس

6 دنده دستی

حجم باک سوخت

68 لیتر

مصرف سوخت

12  لیتر در هر 100 کیلومتر

ابعاد تایرهای جلو

ZRF 245/40 - 18

ابعاد تایرهای عقب

ZRF 285/35 - 19

تاریخ ارسال: یکشنبه 13 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 18:14 | نویسنده: روزگار نامرد | چاپ مطلب 0 نظر
دستگاه تصفیه آب خانگی با قابلیت تصفیه 1000 لیتر آب دستگاه تصفیه آب خانگی با قابلیت تصفیه 1000 لیتر آب دستگاه تصفیه آب خانگی با قابلیت تصفیه 1000 لیتر آب دستگاه تصفیه آب خانگی با قابلیت تصفیه 1000 لیتر آب دماسنج عشق شوز آندر Shoes Under (شوز اندر جا کفشی 12 تایی ) شوز آندر Shoes Under (شوز اندر جا کفشی 12 تایی ) شوز آندر Shoes Under (شوز اندر جا کفشی 12 تایی ) شوز آندر Shoes Under (شوز اندر جا کفشی 12 تایی ) دستبند مغناطیسی پاور بالانس دستبند مغناطیسی پاور بالانس دستبند مغناطیسی پاور بالانس ست مروارید عشق کامل ست مروارید عشق کامل ماساژور یو اس بی دسته دار 3 سر طرح شاندر من Usb Massagor ماساژور یو اس بی دسته دار 3 سر طرح شاندر من Usb Massagor ماساژور یو اس بی دسته دار 3 سر طرح شاندر من Usb Massagor خرید اینترنتی لیزر پوینتر با نور سبز رنگ با برد 7 کیلومتر خرید اینترنتی لیزر پوینتر با نور سبز رنگ با برد 7 کیلومتر خرید اینترنتی لیزر پوینتر با نور سبز رنگ با برد 7 کیلومتر بیگودی مجیک MAGIC LEVERAG بیگودی مجیک MAGIC LEVERAG بیگودی مجیک MAGIC LEVERAG دستگیره نگهدارنده کیسه خرید دستگیره نگهدارنده کیسه خرید دستگیره نگهدارنده کیسه خرید ترک سیگار (الکترو اسموک) ترک سیگار (الکترو اسموک) خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون بر روی انواع کامپیوتر و لپ تاپ DVB-Tخرید گیرنده دیجیتال تلویزیون بر روی انواع کامپیوتر و لپ تاپ DVB-T

ابزار وبلاگ