تویوتا اوریون

به نام خدا آوالون طی سال های 2000 تا 2005 ضعیف ترین نمایش تویوتا را در بازار استرالیا به نمایش گذاشت ، به گونه ای که این خودرو سدان سایز بزرگ در بهترین حالت فروش خود توانست نیمی از پیش بینی های فروش تویوتا را در استرالیا محقق کند و در رقابت با رقیبان بزرگی همچون فورد فالکون و هولدن کومودور شکست را پس از حدود 15 سال تولید تجربه کند. اما سایت تولیدی تویوتا در استرالیا با چاره اندیشی برای برگرداندن تویوتا به صحنه اول رقابت و جبران شکست های آوالون تصمیم گرفت تا با ذائقه مردم استرالیا همراه شود و اولین خودرو طراحی و ساخت استرالیا را تحت نام تویوتا عرضه کند . نیک هوگیوس، یکی از طراحان برجسته فورد که در سال 2003 به تویوتا پیوسته بود و طراحی فورد فالکون را در کارنامه داشت به عنوان مسئول طراحی تویوتا آوالون انتخاب شد، هوگیوس بر این عقیده بود که آوالون باید خودرویی بر اساس سلیقه مردم استرالیا باشد که تمایلاتی از طراحی اروپایی را نیز در خود بگنجاند. اوریون در زبان یونانی به معنای " فردا " و در زبان لاتین به معنان "طلوع" است، این نام با شعار معروف تویوتا " نمی توان منتظر فردا ماند " هماهنگ بود و از بین 30 نام برگزیده شد تا به عنوان اولین خودرو تولیدی اختصاصی کمپانی تویوتا و هفتمین نسل محصول موفق تویوتا یعنی کمری در استرالیا طراحی و تولید شود. پروژه طراحی اوریون از سال 2003 آغاز شد و این خودرو در سال 2006 و در نمایشگاه ملبورن به نمایش در آمد. اما مسئولان تویوتا در ژاپن نیاز به دلایل محکمی داشتند تا مسئولیت تولید خودرویی که قرار بود حرکتی انقلابی را در استرالیا آغاز کند را در اختیار استرالیایی ها بگذارند. بنا براین آن ها با توجه به طراحی مفهومی های موفق و تولید تویوتا اسپورتیوو کوپه و آوالون کوپه دست تویوتا در استرالیا را برای عرضه اوریون باز گذاشتند. اوریون در طول سال ها ی 2006 تا کنون در کشور های زیادی به مرحله تولید رسیده و موفقیت های بسیاری را نصیب تویوتا کرده و در کشور های شرق و جنوب شرقی آسیا به نام کمری شناخته می شود و در کنار کمری موفقیت های بسیاری را به عنوان کم مصرف ترین خودرو 6 سیلندر جهان به همراه آورده است. اکنون و پس از گذشتن اوریون از پله های موفقیت در سطح جهان وقت آن رسیده تا ببینیم آیا اوریون می تواند سلاح محکم و قدرتمندی برای تویوتا در ایران نیز باشد ! طراحی : در طراحی اورین طراحان این خودرو از دو نظریه و زبان استفاده کرده اند، یکی در طراحی مدل پایه و دیگری در طراحی مدل لوکس این خودرو برای رقابت در بازار های اروپایی. اما در همه آن ها طراحی ساده، قدرتمند و پرخاشگر در دستور کار بوده که این طراحی در مدلی که توسط موسسه طراحی خودرو های خاص تویوتا پیگیری شده به اوج خود می رسد و تمام پتانسیل های اسپرت این خودرو را به نمایش می گذارد. تویوتا اوریون مانند طراحی های قبلی تویوتا از زبان طراحی پویا و چالاک بهره می برد که این نظریه با طراحی پر جنب و جوش و نا هماهنگ محصولات تویوتا تعریف می شود. بر آمدگی و فرورفتگی های پی در پی و بازی با نور و سایه المان هایی هستند که جذابیت را برای اوریون و خریداران این خودرو به ارمغان می آورند. اوریون در برخی بازار ها تحت نام کمری به فروش می رسد اما در واقع این خودرو در طراحی و تنها به دلیل کاهش هزینه ها از در ها، پنجره ها، شیشه جلو و سقف کمری استفاده می کند ( کری اوور ) و دیگر قسمت های این خودرو به طور اختصاصی برای اوریون طراحی شده اند. در طراحی داخلی خودرو نیز در راستای کاهش هزینه ها طراحی مشابه تویوتا کمری با داشبوردی متفاوت،فرمان،تریم داخلی متفاوت و صفحه نمایشگر چند منظوره و سه بعدی استفاده شده است. این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 750x500 و حجم آن 43KB می باشد. در نمای عقب، جلو و سپر های اوریون نسبت به کمری شاهد تغییراتی هستیم که اوریون را کاملا متفاوت نشان می دهد. از این جمله می توان به چراغ های افقی این خودرو که به گونه ای زبان طراحی های هیوندای را در ذهن تداعی می کنند اشاره کرد. این خودرو همچنین در بازار های آسیایی که تحت نام کمری به فروش می رسد علاوه بر این موارد نسبت به مدل استرالیایی در جلوپنجره نیز شاهد تغییراتی است. با این وجود اوریون برای رقابت در بازار های پر لوکس اروپایی نیاز به تعویض لباس دارد،تویوتا این ارتقاء را با عرضه لوکس ترین مدل اوریون که مجهز به رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، کیت اسپرت بدنه، باله عقب و تغییراتی در چراغ جلو و مه شکن هاست تعریف می کند ( مدل SPL ). مشخصات فنی : اوریون در این زمینه نیز همپای کمری و تنها یک پله بالاتر از این خودرو حرکت می کند. موتور اوریون در بهترین مدل این خودرو که قرار است میهمان بازار ایران نیز باشد با تغییرات صورت گرفته،اوریون را به عنوان کم مصرف ترین خودرو 6 سیلندر جهان معرفی می کند که در عین حال عنوان یکی از قدرتمند ترین خودرو های دیفرانسیل جلو جهان را برای اوریون به همراه می آورد. اوریون از موتور های 2 ، 2.4 و 3.5 لیتری تویوتا بهره می برد که در بررسی فنی این خودرو به مدلی که برای واردات به ایران برنامه ریزی شده می پردازیم. اوریون 3.5 لیتری با بهره از سیستم VVTi دوبل و به عنوان یک خودرو قدرتمند 24 سوپاپ مصرف زیر 10 لیتر را به ارمغان خواهد کرد. موتور 6 سیلندر خورجینی اوریون حداکثر قدرت 268 اسب بخار در دور 6200 و حداکثر گشتاور 336 نیوتون متر در دور 4700 را در اختیار راننده می گذارد و شتاب صفر تا صد آن حدود 7 ثانیه است. در مشخصات ذکر شده برای اوریون 3.5 لیتری VVTi دوبل گیربکس 6 دنده اتوماتیک تویوتا برای انتقال قدرت به چرخ های جلو اعلام شده اند اما این خودرو برای نخستین بار در ایران گیربکس 7 دنده دستی تویوتا را نیز معرفی خواهد کرد که برای خریداران در دسترس خواهد بود. اوریون در مقوله سیستم های کمکی راننده بهترین ها را برای آسایش و لذت از رانندگی و همچنین افزایش کارآیی خودرو در اختیار می گذارد که از این جمله می توان به EBD (electronic brakeforce distribution ) ، ABS، سیستم کمکی ترمز BAS و همچنین سیستم کنترل پایداری VSC اشاره کرد که به صورت استاندارد روی اوریون قرار دارند. همچنین باله ای که به صورت استاندارد روی مدل Grande SPL قرار گرفته در مواردی همچون افزایش کارآیی این خودرو در سرعت های بالا و کنترل راننده برای رام کردن موتور 3.5 لیتری این خودرو به کار می آید. امکانات فنی و رفاهی : مدل GRANDE SPL و همچنین مدل GRANDE اوریون را می توان بدون شک یک خودرو لوکس با تمامی امکانات لازم دانست که می تواند با هر سلیقه ای تطبیق پیدا کند و هر نیازی را بر طرف کند. اوریون با امکاناتی نظیر تودوزی درب و صندلی های چرم، سقف کشویی شیشه ای، سیستم هدایت اتوماتیک خودرو و بال عقب، مدل GRABDE SPL که مدل فول این خودرو می باشد را از مدل GRANDE تفکیک می کند. اما در مشترکاتی بین هر دو تیپ فول اوریون امکاناتی نظیر سیستم صوتی و پخش CD با 6 بلند گو، کیت تلفن با بلوتوث، سیستم ورود به خودرو بدون کلید ( KEYLESS GO ) صفحه نمایشگرکیلومتر و دور شمار سه بعدی و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان را به همراه دارد. اوریون همچنین در زمینه راحتی در جابجایی های حساس و پارک، حس گر هایی در جلو خودرو و 4 سنسور در عقب را در اختیار راننده می گذارد علاوه بر این موارد به سیستم ضد سرقت immobilizer، کروز کنترل و پخش دی وی دی مجهز است. امنیت موردی است که همواره در محصولات تولیدی استرالیا و وارداتی به این کشور بسیار مورد توجه قرار می گیرد، تویوتا اوریون در مدل SPL از حداکثر ظرفیت کیسه های هوا استفاده می کند (2 ایربگ جلو، 2 ایربگ عقب و 2 ایربگ جانبی و 2 ایربگ پرده ای) که تعداد آن ها به 8 عدد می رسد. اوریون همچنین در تست های تصادف ANCAP با دریافت نمره 30 از 37 در تست های تصادف روبرو و تصادف جانبی موفق به اخذ 4 ستاره امنیت از این موسسه شده است. اوریون در ایران : شرکت ایرتویا در راستای سیاست های جدید این شرکت مبنی بر عرضه تمامی مدل های تویوتا در بازار ایران از جمله اوریون تصمیم دارد تا تنوع محصولات خود را چه از نظر قیمت و چه از نظر کلاس تکمیل نماید. در همین راستا ثبت نام مدل فول آپشن با بالاترین امکانات اوریون هم اکنون در حال انجام است و تا کنون استقبال خوبی از آن به عمل آمده است. آقای ذاکر، مدیر فروش ایرتویا در گفتگو با نشریه خودرو امروز اوریون را خودرویی قدرتمند و در عین حال کم مصرف خواند و متذکر شد که این خودرو ، تکنولوژی و امکانات جدید را برای بازار ایران به ارمغان خواهد آورد که از این جمله می توان به موتور دوبل VVTi این خودرو و تکنولوژی روز فنی اوریون در کنار مصرف زیر 10 لیتر اشاره کرد. ایشان همچنین قمیت ثبت نامی اوریون را 61 میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرد و افزود هم اکنون ثبت نام فاز اول این خودرو در حال انجام است و در برنامه داریم تا تیپ GRANDE از این خودرو و تنوعات مدلی دیگر اوریون را در آینده نزدیک به کلکسیون محصولاتمان اضافه کنیم اوریون در بین خودرو های سواری هم کلاسش در ایران به عنوان پایه گذار کلاسی جدید شناخته می شود که هیوندای آزرا 3.3 لیتری با قیمت پایه 50 میلیون تومان و کیا اپیروس لوکس را نیز در میانه بازه 50 تا 60 میلیون تومان به عنوان رقیبان خود می بیند. اما با توجه به امکانات و مشخصات فنی این خودرو می توان اوریون را یک خودرو تمام عیار دانست که بر پایه تفکرات استرالیایی ها مبنی بر عرضه خودرویی بی نقص و مبارزه گر برای تویوتا بنا شده است. مشخصات: سیلندر خورجینی 24 سوپاپ ، 2 میل سوپاپ ، دوبل VVTi حداکثر قدرت : 268 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه حداکثر گشتاور : 336 نیوتون متر در 4700 دور در دقیقه گیربکس : 6 دنده اتوماتیک – 7 دنده دستی طول × عرض × ارتفاع : 1470×1820×4825 میلیمتر فاصله دو محور : 2775 میلیمتر وزن خالص : 1605 – 1625 کیلوگرم ظرفیت صندوق عقب : 535 لیتر برخی امکانات مهم: مدل GRANDE: کیسه هوا – سیستم ضد سرقت - EBD – ABS – BAS – صندلی برقی راننده - سیستم ورود بدون کلید – حسگر های جلو و سنسور عقب برای پارک - مدل GRANDE SPL: کیسه هوا – تودوزی چرم – Moon Roof – بال عقب – EBD – ABS – BAS – صندلی برقی راننده - سیستم ورود بدون کلید – حسگر های جلو و سنسور عقب برای پارک منبع: Cariran.ir -------------------------- همانطور که میدانید تویوتا کمری مدل 2008 در کشورمان فقط به صورت 4 سیلندر عرضه شده است و همین مورد باعث عقب ماندن این مدل نسبت به رقبای خود و حتی نسل قبلی تویوتا کمری در داخل کشور شد. البته ظاهر تویوتا کمری بسیار بهتر از این مدل تویوتا است. چندی قبل یک مدل از این خودرو که از کیش وارد کشور شده بود، را در خیابان دیدم. مانده بودم این تویوتاست یا هیوندای !! خصوصا در قسمت عقب که بسیار شبیه به هیوندای سوناتا است! این مدل در منطقه آزاد کیش 36 میلیون تومان قیمت دارد. در حالیکه قیمت ثبت نامی مدل GRANDE SPL در حال حاضر 61 میلیون و 200 هزار تومان است
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد